QUIMERA. Arxiu LGTBIQ+

Accions

Aquest espai recollirà la intensa activitat que els museus de la XMAC porten desenvolupant en relació a la visibilitat de la creativitat LGTBIQ+ sota múltiples formats o tipologies d’acció: comissariats, projectes educatius, seminaris, visites guiades, intervencions performatives, entre d’altres. Així, s’evidenciarà de quina manera els Programes Públics elaborats per les institucions artístiques són una de les peces fonamentals per a la recerca, la visibilització, la revisió o la reescriptura del patrimoni heretat, des d’una perspectiva queer.

Algunes de les accions que es podran consultar en aquesta pestanya són les realitzades per la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya, en col·laboració amb els museus que en formen part, en el marc del Dia Internacional de l’Alliberament i Orgull LGTBIQ+.

El 2020 va tenir lloc la primera d’aquestes accions, sota el lema Celebrem l’alliberament LGBTIQ+ amb les nostres col·leccions diversos museus de la XMAC van publicar a les seves xarxes socials una obra de la col·lecció i la van posar en diàleg amb una de les lletres que configuren les sigles del col·lectiu.

Autoria desconeguda. Ismael Smith amb Mariano Andreu i una model a París, cap a 1911-1914. Museu d'Art de Cerdanyola, donació Enrique García-Herraiz a la memòria de Paxo Smith. Peça utilitzada pel Museu d’Art de Cerdanyola a l’acció Celebrem l’alliberament LGBTIQ+ amb les nostres col·leccions.

Autoria desconeguda. Ismael Smith amb Mariano Andreu i una model a París, cap a 1911-1914. Museu d’Art de Cerdanyola, donació Enrique García-Herraiz a la memòria de Paco Smith. Peça utilitzada pel Museu d’Art de Cerdanyola a l’acció Celebrem l’alliberament LGBTIQ+ amb les nostres col·leccions.

Miralls d’Art. Identitats infinites va ser l’acció de l’any 2021, on onze museus van convidar a persones del col·lectiu a triar una peça que les representés. Mitjançant píndoles de vídeo, els participants van respondre a preguntes que els convidaven, d’una banda, a rellegir les peces des de la seva mirada i d’una altra, a reflexionar sobre la representació de la diversitat en el món dels museus.

L’acció de l’any següent es va encarregar a l’artista Randomagus (Agustí Martínez). Amb l’objectiu d’integrar en una obra d’art referents de les diversitats sexuals i de gènere, va crear un collage a partir d’imatges d’obres de les col·leccions dels museus de la XMAC.

Randomagus. Sense títol, 2022. Collage, 92 x 61,5 cm. Museu d’Art de Cerdanyola.

D’altra banda, en aquest apartat també es podran consultar accions puntuals realitzades per museus de la XMAC, com les III Jornades Smith: Miratges contemporanis celebrades el novembre de 2023 amb motiu dels 50 anys de la mort de l’artista Ismael Smith. Les jornades van ser organitzades pel Museu d’Art de Cerdanyola, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, amb la col·laboració de la XMAC i la Universitat Autònoma de Barcelona. Dins de la programació d’aquestes jornades, l’artista i activista Jayce va realitzar una performance on posava en valor la presència al museu de persones del col·lectiu LGTBIQ+ i racialitzades. Va realitzar una performance on reivindicava, mitjançant el voguing, la bellesa a través de la monstruositat, inspirant-se en l’excés i la imatgeria al voltant de la figura d’Ismael Smith.