1000 maneres de morir en un museu d’art

Comissari: Ricard Mas

Enhorabona! Si estàs llegint aquest text (i no ets una intel·ligència artificial) vol dir que encara respires. Encara. Perquè viure significa habitar el breu lapse de temps que hi ha entre el naixement i la mort.

L’art, indestriable de l’expressió humana, ens revela els innombrables discursos i reflexions de l’ànima a l’entorn dels seus límits. Aquesta exposició en línia es limita, doncs, a mostrar uns pocs casos d’entre la infinita varietat de maneres d’entomar la mort, a través d’obres de caire molt distint, en la seva immensa majoria visitables públicament a les 22 institucions que formen la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya.

Els personatges que figuren en aquest enfilall d’obres ja no respiren. Els seus autors tampoc. Però ens segueixen parlant. I ens plantegen una pregunta que s’estén més enllà de la nostra preocupació per la finitud: soc?

Tement morir

La por a morir ens manté vius.
Nombrosos elements ens recorden la nostra finitud, el més característic dels quals, la calavera.
Les calaveres no tenen rostre i materialitzen la pèrdua de la identitat.

A la guerra

La guerra és, després de les pandèmies, la principal causa de mort massiva. Malauradament, l’evolució de la ciència, en lloc d’afavorir les condicions de la humanitat, les va empitjorar terriblement posant-se al servei de l’esforç bèl·lic. Les dues guerres mundials en són cas paradigmàtic.

Amb molt de dramatisme

Hi ha obres intensament focalitzades en cridar l’atenció, efectistes, escandaloses, intensament dramàtiques. Formen quadres escènics a partir dels quals hom podria imaginar una narrativa determinada. I res de més dramàtic que una mort ben lligada.

Tot desitjant

L’agermanament de desig i mort es posà de moda a Europa durant el romanticisme. Giacomo Leopardi escriví: “Fratelli, a un tempo stesso, Amore e Morte / Ingenerò la sorte” (Germans, alhora, Amor i Mort / engendrà el destí). Més endavant, Freud teoritzà sobre les dues grans pulsions humanes: la que condueix a la mort i la que impulsa la vida, que inclou la sexualitat.

Memorablement

Hi ha morts especialment cèlebres. La majoria són mites, llegendes i fites religioses. Si una de les conseqüències de la mort és l’oblit, en aquests casos la narrativa és tan poderosa que ha perdurat durant mil·lennis.

Al llit

Un llit no és tan sols un moble per a dormir-hi, també és un lloc on néixer, morir, reproduir-se… i refer-se d’una xacra. Nombrosos creadors han descobert la seva vocació, durant la infància o adolescència, després d’una prolongada malaltia que els ha obligat a estar-se al llit.

Motu proprio

En la cultura clàssica antiga el suïcidi consistia, sovint, en un mecanisme per a preservar honor i possessions. Amb l’expansió del cristianisme, la representació d’aquesta pràctica quedà força arraconada fins al romanticisme, quan els artistes reprendran amb força el tema i àdhuc la pràctica

Natures ben mortes

Abans de la irrupció de les distintes tècniques fotogràfiques i la seva normalització, la gent tenia molt poques maneres de conservar la imatge dels seus éssers estimats una vegada no eren amb ells. En els casos en què era possible, se’ls dibuixava o pintava un retrat d’urgència.

Topografies de la memòria

Una altra tècnica per a preservar el record dels difunts, era fer-los una màscara abans d’enterrar-los. Persona, en llatí, dona nom a les màscares dels actors. D’aquí el mot “personalitat”. La màscara mortuòria pretén conservar l’excepcionalitat individual de l’ésser que ja no és, de resumir una essència en un rostre.

Cementiri de l’art

Els museus, de vegades, són cementiris en un sentit literal, perquè acullen fragments de morts tancats en reliquiaris, i cadàvers sencers encara que estiguin momificats. En un sentit més simbòlic, un museu és un mausoleu de llegats artístics. I àdhuc, el cànon afavorit per les col·leccions dels museus condiciona la llibertat creativa contemporània, per això el futurista Marinetti en propugnava la destrucció.

Tot allò que no és mort,
però tampoc no és viu

Pot haver-hi vida, després de la mort? Una existència immaterial no pot ser qualificada, estrictament, de vida. Aleshores, amb quins mots hauríem de qualificar una vida que ha creuat el llindar de la mort? Una vida eterna, lliure de la mort, pot seguir essent anomenada vida? El que no diuen les paraules, potser es llegeix en les imatges.