Mirar amb altres ulls

Comissari: Miquel del Pozo

D’acord, però amb els ulls de qui?
Els de l’artista, no hi ha altre camí
«L’únic veritable viatge, l’únic bany de joventut, seria no pas anar cap a nous paisatges, sinó tenir altres ulls, veure l’univers amb els ulls d’un altre, de cent altres, veure els cents universos que cadascun d’ells veu, que cadascun d’ells és».

 

Marcel Proust, A la recerca del temps perdut
(Traducció de Josep Maria Pinto. La presonera II. p.85)

Àngel Jové Jové: Metafísica III, 1976. Emulsió de vernís i vellut adhesiu sobre paper fotogràfic, 82,8 x 130,5 cm. Col·lecció Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida.

D’ulls, però, només en tenim uns, els nostres. L’univers dels altres –la manera com ells veuen el món- ens està vetat, com els gomets d’aquesta imatge que tapen els rostres, que oculten les seves mirades. La totalitat de l’existència, el món sencer, només el podem mirar (i interpretar) des del nostre interior, des dels nostres ulls. ¿Com mirarem, llavors, amb els ulls d’un altre? ¿Com podríem mirar, per exemple, amb els ulls del poeta Màrius Torres -qui ens mira des del centre d’aquesta fotografia-, l’autor del poema Uns ulls en un retaule, que a Cançó a Mahalta escriu «la teva mirada ja parla»?

 

Amb l’art, no hi ha altre camí. «Només per l’art podem sortir de nosaltres mateixos, saber el que veu altri d’aquest univers que no és el mateix que el nostre, els paisatges del qual romandrien per a nosaltres tan desconeguts com els que hi pot haver a la lluna» afirma Proust al final de la seva novel·la[1]. De realitat només n’hi ha una, aquella que la ciència intenta desxifrar, però les mirades sobre la realitat són infinites, n’hi ha tantes com persones viuen (i han viscut) en aquest món. Cada mirada és un univers sencer; cada obra d’art, un món nou on abocar-se a mirar.

 

[1] Marcel PROUST (1954), «Le temps retrouvé» a A la recherche du temps perdu. Paris: Éditions Gallimard, pp. 256-257

Primer l’artista mira i,
després, nosaltres veiem

Ramon Casas: Buscan asunto. Madrid, cap a 1904. Llapis grafit i aquarel·la sobre paper, 12,3 x 17 cm.
Museu Nacional d’Art de Catalunya, Adquisició de la col·lecció Plandiura, 1932.
© Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.

Funciona sempre així: primer l’artista mira i, després, nosaltres veiem. Aquesta és la seqüència. El pintor surt al món carregat amb els seus estris –la tela, els pinzells, les pintures i la paleta-cercant l’assumpte, “EL TEMA” del quadre. Allà on ell s’aturi a mirar (la imatge que pinti aquell dia) serà allò que veurem nosaltres davant l’obra.

 

L’art és una subjectivitat –uns ulls que miren (els de l’artista cap al món)- que es dirigeix a una altra subjectivitat –uns altres ulls que miren (els de l’espectador cap a l’obra). En aquest doble diàleg confrontem la nostra mirada amb la seva. Mirem amb els nostres ulls el que ha vist l’artista.

Tres mirades:
d’avui, d’ahir i d’abans-d’ahir

Mirar

«Però, malauradament, tu no veus el que jo veig (…).
Em veus a mi, assegut a la taula davant teu».
Virginia Woolf, Les ones
(Traducció de Maria Antònia Oliver. La Temerària, Sabadell, 2019, p. 206)

Anton Casamor d’Espona: Mirant la mar, s/d . Escultura de marbre (figura) i granit (tovallola), 95 x 120 x 50 cm. Museu de l’Empordà.

Som (de nou) davant d’una noia mirant el mar.
Ara, però, ni tan sols en sabem el nom ni el lloc des d’on mira.
És en aquesta llibertat d’imaginar una història (una vida) per a ella que li donem veu a través d’un poema:
Tot l’any d’espera incòmoda
per una trilogia: el mar, la sal i tu.
Llavors es fa el miracle i ve l’agost
-com va venir també l’estiu passat.
Enguany, però, la sorra se t’empassa
i és impossible fer com fan els altres:
no pots anar a cercar l’onada
i capbussar-te en l’alegria de la platja
ni vols per res del món negar que ara ja saps
que a més de sal, a l’aigua, hi suren cendres.
Tu no. Tu no vols oblidar-te de la mare.
Mireia Calafell, CENDRES. NOSALTRES, QUI.
Dues persones mirant el mar, una al costat de l’altra, podem veure coses completament diferents, fins i tot, oposades. Quants mars hi ha al mar?

El punt de vista

«Vistos pels Àngels, els cimals dels arbres potser
són arrels, que beuen dels cels;
i en el sòl, les profundes arrels d’un faig
els semblen cims silenciosos»
Rainer Maria Rilke, Poemes francesos (V 38)
(Traducció de Mariàngela Vilallonga. Girona, Edicions de la ela geminada, 2011, p. 85)

Francesc Català-Roca: Monument a Colom, 1950. Museu Nacional d’Art de Catalunya
© Arxiu Històric del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya / Fons Francesc Català-Roca

El dubte de Rilke -la pregunta sobre com els àngels veurien un arbre des del cel- il·lumina aquesta fotografia. Com veu el món Cristòfol Colom des de dalt de la columna? Què veu des del seu punt de vista? I sobretot: com interpreta allò que veu?

La mirada que ens mira

En la cultura clàssica antiga el suïcidi consistia, sovint, en un mecanisme per a preservar honor i possessions. Amb l’expansió del cristianisme, la representació d’aquesta pràctica quedà força arraconada fins al romanticisme, quan els artistes reprendran amb força el tema i àdhuc la pràctica

(1) Apel·les Fenosa i Pablo Picasso: Tête de Dora Maar, 1941. Fundació Apel·les Fenosa. © Fenosa, VEGAP, Barcelona; Picasso, VEGAP, Madrid.

(2) Barbara Stammel: Germana I, 1997.  Museu d’Art Modern de Tarragona. © Diputació de Tarragona. Museu d’Art Modern. Arxiu Fotogràfic. Alberich Fotògrafs.

(3) Josep Tapiró: Núvia, circa 1876-1896. Museu de Reus. © Museu de Reus.

Per molt suggeridora que sigui una figura que ens mira en una obra d’art, per molt que tinguem la sensació de trobar-nos davant d’una presència, mai podem saber realment el que veu. El retrat no ens ho diu, no ens deixa entrar en el seu interior, i ens obliga sempre a quedar-nos a la superfície, a la cara exterior de la persona, a la pell. Amb tot, no podem deixar de pensar que hi ha una vida a l’altre costat de l’obra, una vida que ens mira i que mai podrem conèixer. És el diàleg impossible que sempre ofereixen els retrats. I, a sobre, nosaltres envellim, a diferència d’ells.

La mirada dels altres
(i la nostra)

«…em sé de dues morts veí…
D’una en sóc cert, i l’altra m’amenaça.
Ni pintar ni esculpir apaivagaran
l’ànima, oferta a aquell amor diví
que obrint en creu els membres ens abraça»
Michelangelo Buonarroti, 285.
(Traducció de Miquel Desclot. Edicions vitel·la, p. 231)
Quan Miquel Àngel va escriure aquest sonet tenia 79 anys i veia acostar-se el final dels seus dies. És per això que parla de dues morts; de la mort del cos en té certesa, la que l’amenaça és la mort de l’ànima. La seva concepció cristiana i neoplatònica del món condicionava la seva mirada, i la seva creença ferma en un judici a l’altra vida li feia témer la condemna.

Man Ray: Miró, 1933 (?). Fotografia a les sals de plata, 29 x 22,7 cm.
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya.
Col·lecció Nacional d’Art. © Man Ray, VEGAP, Barcelona.

Sense l’art mai hauríem pogut veure, per exemple, l’univers de Joan Miró – el que ell veia quan mirava les estrelles, una dona o les petjades dels ocells a la platja- i el nostre món seria una mica més orfe.

 

El primer manament per entrar a un museu hauria de ser el motiu que Paul Valéry esgrimeix a Tal qual, per obrir un llibre: “enriquir-nos amb el que ells han vist i nosaltres no”³.

 

³Paul Valéry, Tal qual (Traducció d’Antoni Clapés. Adesiara Editorial, 2020, p. 38)