Armari de farmàcia, segle XVII. Fusta tallada i policromada a l’oli, 179 x 127 x 22,5 cm. Procedència: farmàcia Pallarès, Solsona. Museu Diocesà i Comarcal de Solsona; núm. inventari: MDCS 985.
Toni Torrell. Sense títol, sense data. Collage, 36,5 x 30,5 cm. Museu de Valls. Donació Ramon Civit.
Antoni Llena. Pintura feta de suor i semen, 1968 (2000). Fotografia d’Antoni Bernad a les sals de plata sobre paper fotogràfic, 39,8 x 29,8 cm. Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Foto: Rocco Ricci. Gentilesa del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). © Antoni Llena, VEGAP, Barcelona, 2023.
Ismael Smith. Figures, 1909. Tinta sobre paper, 26 x 20 cm. Fundació Palau, Caldes d’Estrac; núm. de registre 344.
Neus Buira. Alice / Retrat VI, 1993. Fotografia en color, 130 x 95 cm. Col·lecció MORERA. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida. Peça present en l’acció de la XMAC Miralls d’Art. Identitats infinites.
Santiago Costa Vaqué. La tennista, sense data. Escultura en bronze (fosa a la cera perduda), 58 x 21 x 13,5 cm. Museu d’Art Modern de Tarragona; MAMT NIG 3075. Diputació de Tarragona; Museu d’Art Modern; Arxiu Fotogràfic; Alberich Fotògrafs.
Ismael Smith. Salomé, 1910. Guix emmotllat, 38 x 20,7 x 13,8 cm. Museu de Maricel, Fons Maricel, Sitges; núm. d’inventari FM 46. © Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges.
Joan Morey. STP_La joie de vivre, 1999. DVD color i àudio estèreo, 19’’. Museu de Granollers. MDG 12540.
Pablo Gargallo. Nu d’home jove, 1918. Talla en pedra, 58,7 x 27 x 15,5 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, donació de la família Gargallo, en memòria de Francesc Gargallo, 1972. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Lluís Uró. Ballarí andalús (bailaor), primera meitat del segle XX. Escultura, terracota, 35 x 35 x 66 cm. Museu de Manresa.
Andreu Sala. Santa Lliberada, cap a 1689. Escultura en fusta policromada i daurada, 255 x 170 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, aportació de la Comissió Provincial de Monuments Històrics i Artístics de Barcelona al Museu Provincial d’Antiguitats de Barcelona, 1879. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Ismael Smith. Figures amb mantons, c. 1911. Tinta i aquarel·la sobre paper, 33,7 x 26,5 cm. Donació d’Enrique García-Herráiz en memòria de Paco Smith. Museu d’Art de Cerdanyola.
Cabello/Carceller. A/O (Caso Céspedes), juliol de 2009 – juliol de 2010. Vídeo monocanal, color, so, 14 minuts i 39 segons. Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Gentilesa del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). © Cabello/Carceller, VEGAP, Barcelona, 2023.
Ismael Smith. Figura (Eduard et donaré un xicot que pe a mi portarà calses [sic.] i per a tu faldilles), c. 1909. Llapis i tinta sobre paper, 24,5 x 32,3 cm. Donació d’Enrique García-Herráiz en memòria de Paco Smith. Museu d’Art de Cerdanyola.
Mar C. Llop. Construccions identitàries, 2014. Impressió sobre alumini, 85 x 144,5 cm. Dipòsit hereus de l’artista. Museu d’Art de Cerdanyola.
Antoni Caba. Acadèmia de nu masculí, sense data. Oli sobre tela, 63,5 x 79 cm. Museu de l’Empordà, Figueres; ME 639. © mE. Museu Empordà, Figueres (Xavier Torner).
Josep de Togores. Nus, 1928. Litografia, 76 x 56 cm. Museu d’Art de Cerdanyola. © Josep de Togores, VEGAP, Barcelona, 2023.
Grup de dues figures femenines, inici del segle II dC. Marbre blanc, 69,5 x 71 x 42,5 cm. Saragossa. MFM 167. Museu Frederic Marès. © Foto: ArtWorkPhoto.eu.
Manolo Hugué. Dues joves d’esquena, 1929. Relleu modelat i patinat en terracota, 32,5 x 24,5 cm. Museu Abelló, Mollet del Vallès; núm. de registre 2266.
Josep Aragay i Blanchar. Escena d’alcova, c. 1915. Tinta xinesa i aquarel·la sobre paper, 32,5 x 26,5 cm. Fundació Palau, Caldes d’Estrac; núm. de registre 11.
Francisco Iturrino. Les dones, c. 1905-1915. Oli sobre tela, 100 x 110 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, llegat de Lluís Garriga Roig, 1940; ingrés, 1942. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Jacques-Émile Blanche. Retrat de la novel·lista Colette, cap a 1905. Oli sobre tela, 158 x 118 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició a la «V Exposició Internacional de Belles Arts i Indústries Artístiques» de Barcelona, 1907. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Apel·les Fenosa. Tête de Colette, 1948. Argila, 19 x 15 x 16. Museu Apel·les Fenosa, el Vendrell. © Apel·les Fenosa, VEGAP, Barcelona, 2023.
Marià Pidelaserra i Brias. Nus, 1937. Oli sobre tela, 70 x 83 cm. Museu Abelló, Mollet del Vallès; núm. de registre 2717.
Rafael Sala Marco. Tórtola Valencia i el corb, 1915. Oli sobre tela, 84 x 86,7 cm. Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Vilanova i la Geltrú; núm. de registre 2490.
Marisa Roësset. Repòs, 1928. Oli sobre tela, 179 x 131 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició a l’Exposició Internacional de Barcelona, 1929; ingrés, 1931. Foto: Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023; © L’autor o els seus hereus.
Apel·les Fenosa. Antinoüs, 1949. Terra cuita, 11,5 x 6 x 7 cm. Museu Apel·les Fenosa, el Vendrell. © Apel·les Fenosa, VEGAP, Barcelona, 2023.
Néstor. Possessió, cap a. 1912-1913. Oli sobre tela, 100 x 100 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, donació d’Òscar Lena, 1958. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Apel·les Fenosa. Petite tête de Jean Cocteau, 1939. Terra cuita, 11,5 x 6 x 7 cm. Museu Apel·les Fenosa, el Vendrell. © Apel·les Fenosa, VEGAP, Barcelona, 2023.
Paco y Manolo. He is One, 2003. Impressió sobre alumini, 50 x 70 cm. Dipòsit Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional de Fotografia. Museu d’Art de Cerdanyola.
Pablo Gargallo. El pastor de l’àliga, 1928. Guix modelat, 268 x 97,5 x 54,5 cm. Museu de la Garrotxa, Olot; núm. d’inventari 659.
Benoît-Louis Henriquez. El rapte de Ganimedes, segons Rubens, cap a 1786. Burí, 25,4 x 22,1 cm. Fons Gelonch-Viladegut. Museu de Lleida.
Joaquim Sunyer. Jardí francès amb el grup escultòric de Ganimedes i l’àliga, 1905. Oli sobre tela, 46 x 38 cm Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició de la col·lecció Plandiura, 1932. Foto: Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona; © Joaquim Sunyer, VEGAP, Barcelona, 2023.
Nazario. San Sebastián y los centauros (Alegoría del SIDA), 1999. Serigrafia sobre tela, 95 x 135 cm. Dipòsit Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional. Museu d’Art de Cerdanyola. © Nazario, VEGAP, Barcelona, 2023.
Antoni Estruch Bros. Acadèmia, Roma, 1896. Llapis sobre paper, 36 x 24 cm. Procedència: llegat de Llorenç Lladó. Col·lecció del Museu d’Art de Sabadell, Ajuntament de Sabadell. Museu d’Art de Sabadell; núm. d’inventari 234.
Pablo Gargallo. Home d’esquena, 1902-1903. Tinta a ploma sobre paper, 18,7 x 12,6 cm. Fundació Palau, Caldes d’Estrac; núm. de registre 58.
Rossend Nobas. Acadèmia, 1875. Aquarel·la sobre paper, 35 x 24,7 cm. Museu de l’Empordà, Figueres; ME 805. © mE. Museu Empordà, Figueres (Xavier Torner).
Julio Antonio (Julio Antonio Rodríguez Hernández). Nu masculí, sense data. Dibuix al carbó sobre paper blanc, 61,5 x 42,5 cm. Museu d’Art Modern de Tarragona); MAMT NIG 633. Diputació de Tarragona; Museu d’Art Modern; Arxiu Fotogràfic; Alberich Fotògrafs.
Julio Antonio (Julio Antonio Rodríguez Hernández). Nu masculí, 1908. Dibuix a la sanguina sobre paper blanc, 22,3 x 32,5 cm. Museu d’Art Modern de Tarragona; MAMT NIG 606. Diputació de Tarragona; Museu d’Art Modern; Arxiu Fotogràfic; Alberich Fotògrafs.
Josep Masana. Sense títol (Estudi de nu amb escultura), entre 1920 i 1940. Fotografia en gelatina i plata sobre paper baritat, 17,7 x 11,7 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, dipòsit de la família Masana, 1997. Foto: Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023; © L’autor o els seus hereus.
Antoni Fabrés. Repòs del guerrer, 1878. Oli sobre tela, 87,5 x 141 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, donació de l’artista, 1925. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Adolfo Wildt. El croat, 1921. Buidat en guix escaiola a partir d’una obra en pedra, 72,5 x 52 x 56,5 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició a l’Exposició Internacional de Barcelona, 1929; ingrés, 1931, © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Sant Sebastià va ser un militar romà, condemnat a morir assagetat per defensar la seva fe. El cos del sant, amb la seva imatge sensual i ambigua, és un bon exemple de com l’hagiografia ofereix pretextos per a contemplacions dissidents; aquests Sant Sebastià de Josep Tramulles i de Joaquim Juncosa, centre de tantes mirades, i en la mateixa línia, aquest altre conservat a Vic o els d’Andrea Bregno (Museu Nacional d’Art de Catalunya) i el del taller d’Alejo de Vahía (Museu Frederic Marès), esdevenen un ideal de bellesa no tan llunyà al descrit per Derek Jarman i Paul Humfress al film Sebastià (1976). Oscar Wilde i Tennessee Williams també van lloar les sensacions eròtiques que es vinculen a aquest personatge historicoliterari, i Yukio Mishima, a Confessions d’una màscara (1949), escriurà: «No és el dolor el que emana del seu llis pit, del seu tens abdomen, dels seus malucs lleument inclinats, sinó una flama de malenconiós plaer, com el que produeix la música»; disset anys després, Mishima va posar per al fotògraf Kishin Shinoyama, emulant la sexualitat queer del Sant Sebastià (1615-1616) de Guido Reni.
Josep Tramulles. Retaule de sant Sebastià, 1652-1654. Talla de fusta policromada, 310 x 220 cm. Procedència: Hospital de Santa Caterina, Girona. Museu d’Art de Girona; núm. de registre 251.709. Fons de la Diputació de Girona.
Fra Joaquim Juncosa. El Martiri de Sant Sebastià, c. 1689. Oli sobre tela, 198 x 139 cm. Fons de l’Institut Municipal dels Museus de Reus. Museu de Reus, MR 2072.
Medalla amb Sant Sebastià, Castella, segle XVII. Bronze daurat i cisellat. MEV, Museu d’Art Medieval 4556. © MEV, Museu d’Art Medieval.
Miquel Blay. Barrinaire i fonedor, 1903 (fragment del Monument a Víctor Chávarri, Portugalete). Fosa en bronze, 116 x 86 x 38 cm. Museu de la Garrotxa, Olot; núm. d’inventari 2511.
Rossend Nobas. Torero ferit, 1871. Fosa en bronze, 74,3 x 129,3 x 61,7 cm. Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició del guix, 1920; donació de Lluís Masriera de la fosa en bronze, 1921. © Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023.
Santiago Costa Vaqué. Lluita grecoromana, sense data. Escultura en pedra calcària, 112 x 82,5 x 55,5 cm. Museu d’Art Modern de Tarragona; MAMT NIG 3074. Diputació de Tarragona; Museu d’Art Modern; Arxiu Fotogràfic; Alberich Fotògrafs.
Rebull. Lluitadors, 1942. Grafit sobre paper, 26,8 x 29,9 cm. Donació família Merino. Museu d’Art de Cerdanyola.
Saura-Torrente, Edicions de l’Eixample (dissenyadors). Estoig SIDA. Saber ajuda. Un programa educatiu multidisciplinari per al coneixement i la prevenció de la SIDA – Joc d’ordinador. Telemàtica, 1994. Estoig amb materials diversos, mesures variables. Museu del Disseny de Barcelona; MDB 2650. Fotografia: Xavi Padrós.
Nazario. El sida, 1987. Tinta i collage sobre paper, 29,8 x 17,9 cm. Dipòsit Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional. Museu d’Art de Cerdanyola. © Nazario, VEGAP, Barcelona, 2023.
Ettore Sottsass (dissenyador) i BD Barcelona (producció). Shiva, 1973 (2021). Gerro, s/m. 23 x 17 x 7. Museu del Disseny de Barcelona; MDB 14048. Fotografia: Estudio Rafael Vargas.
Màster de Disseny de Producte de la UCH-CEU, Jorge Mora, Carmen Guijarro, Enrique Beneyto i Víctor Díez. Design for Protest, 2012. Pancarta, mesures variables. Museu del Disseny de Barcelona; MDB 15146. Fotografia: Estudio Rafael Vargas.
Ignasi Esteve. Penjant, 1993. Impressió sobre tela, 290 x 240 cm. Museu de Valls. Donació de l’artista.
Randomagus. Sense títol, 2022. Collage, 92 x 61,5 cm. Museu d’Art de Cerdanyola.